Задати Питання

Сензитивні періоди

Що таке сензитивні періоди?

М. Монтессорі стверждувала, що ніколи більше дитині не вдається так швидко, повноцінно і радісно навчитись чомусь, як у відповідний сензитивний період.

Сензитивний період - це такий період в житті кожної дитини, коли вона вчиться чомусь дуже легко, опановує навички без особливих зусиль, робить все із задоволенням і цівавістю. Сензитивні періоди тривають певний, досить короткий, час і проходять безповоротно. Тому ці періоди оминати не можна у жодному разі. Адже надолужити згаяне буде практично неможливо.

Дорослим треба знати, коли дітям доводиться робити щось примусово, тобто не під час сензитивних періодів, то навчання виявляється марним, страждає психіка і здоров'я дитини.

Дорослі не можуть вплинути на час виникнення і тривалість сензитивних періодів,та можуть створити сприятливі умови для реалізації внутрішніх «життєвих імпульсів» дітей. Монтессорі-середовище створене таким чином, що, займаючись у ньому, дитина не зможе пропустити жоден сензитивний період, тому що все необхідне для її задоволення існує в середовищі. Сензитивні періоди проявляються і тривають у кожної дитини свій час. Тому фронтальний підхід в навчанні неефективний і шкідливий для здоров'я дитини. У Монтессорі-середовищі кожна дитина працює відповідно до свого внутрішнього плану фізіологічного та психологічного розвитку.

Сензитивний період розвитку мовлення (від народження до 6 років)

У перші шість років життя дитина легко опановує граматичну будову мови, не вивчаючи ніяких граматичних правил. За допомогою мови діти вчаться висловлювати свої думки та бажання. У цей період вони цікавляться буквами, вчаться писати і читати. Велике значення має мова, яка оточує дітей, книги, які батьки читають їм. У цей період вбирається все багатство рідної мови. Тому не розмовляйте з дітьми спрощеним дитячим лепетом.

Мабуть, нижню межу цього сензитивного періоду можна пересунути на більш ранні терміни розвитку дітей. Сучасні вчені довели, що важливо розмовляти з дитиною ще до її народження, коли вона знаходиться в утробі матері.

Сензитивний період розвитку почуття порядку (від народження до 3,5 років)

Дитина потребує порядку. Коли навколо порядок, вона спокійна. Порядок навколо дитини, і відтак порядок всередині дитини. Порядок в часі, порядок в просторі та порядок у взаємовідносинах з іншими. Цей порядок дитина проживає і вбирає.

Що таке порядок в часі?

- Це режим дня, при якому є визначений час для прийняття їжі, прогулянок, ігор разом з дорослими і однолітками, а також, час вільної роботи, коли малюк працює сам (це час побудови самого себе).

Що таке порядок в просторі?

- Це означає, що у кожної речі - своє місце. Обов'язково потрібно організувати спеціальне середовище для дитини, хоча б куточок. Поставте маленький стіл, стільчик, повісьте поличку, на якій лежатимуть книги дитини, папір, олівці, пластилін та інші необхідні речі. Відведіть місце для іграшок, нехай їх буде небагато, але у кожної своє місце. Добре б мати і шафку для одягу або хоча б поличку, якою малюк міг самостійно користуватися.

Що таке порядок у взаємовідносинах?

- Це означає, що батьки постійні і послідовні в своїх вимогах до дитини. Ці вимоги повинні виконуватися і самими дорослими.

Діти дуже чутливі до змін в порядку. Вони сприймають речі не відокремлено, а у взаємозв'язку один з одним, тому краще до трьох років не переїжджати, не робити ремонт у квартирі, так як це може порушити уявлення дитини про порядок в світі.

Сензитивний період розвитку самостійності (від народження до 5 років)

Так створила природа, що з самого народження дитина росте, і її розвиток веде до незалежності. У сім місяців дитина може сама стягувати шапку з голови. Це прояв самостійності. У вісім місяців вона бере шматочки хліба і з'їдає їх. У дев'ять місяців п'є зі склянки, не проливаючи, якщо стакан тримають, а в рік маля вже саме тримає склянку, коли п'є. В 1 рік 1 місяць - підносить ложку до рота, поки ще забруднюється, а в 1 рік 9 місяців - з'їдає те, що в тарілці, зовсім трохи забруднившись. До трьох років дитина самостійно одягається. Це все відбувається, якщо батьки не заважають прояву самостійності у малюка, тобто не роблять за нього те, що він міг би зробити сам. Важливо не пропустити цей час природного прагнення до самостійності. В іншому випадку, як вважав учень Марії Монтессорі Ерік Еріксон, якщо до п'яти років батьки перехоплюють ініціативу у дітей, не стимулюють їх активність, то людина не стане заповзятливою, самостійною у судженнях, творчості, а буде пасивним виконавцем.

Сензитивний період розвитку рухів і дій (від народження до 4 років)

Слава богу, сучасні мами вже туго не сповивають своїх новонароджених, але ще частенько забороняють бігати і стрибати малюкам, які вже підросли, не даючи виплеснути назовні енергію, намагаються посадити їх за спокійні інтелектуальні заняття. Чи знаєте ви, шановні батьки, що мозок не розвивається окремо від тіла. Розумовий розвиток йде паралельно з фізичним і сенсорним розвитком. Марія Монтессорі говорила, що кожен рух дитини - це ще одна складочка в корі великих півкуль. Це означає, якщо не давати можливості рухатися дітям, то в мозок не надходить кисень, який необхідний для розвитку. Крім того, заборона руху загрожує хворобами суглобів і опорно-рухового апарату, а також психологічною скутістю. Мудра Марія Монтессорі створила спеціальне середовище, в якому діти можуть вільно рухатися під час роботи. Більш того, в цьому середовищі є спеціальна «галаслива кімната», в якій можна виплеснути всю накопичену надлишкову енергію, а також підкачати м'язи на тренажерах, розвинути спритність рухів.

Марія Монтессорі вважала, що завдання виховання полягає в тому, щоб не змішувати добро з нерухомістю дитини і зло з його активністю, чим грішать застарілі уявлення про дисципліну.

Нижню межу цього сензитивного періоду можна відсунути на більш ранній період, з того моменту, як малюк почав рухатися в животі мами. Наприклад, в книзі доктора медичних наук М.Л.Лазарева «Мамалиш - або народження до народження» описуються ігри, в які можна грати з малюком, коли він ще не народився.

Сензитивний період сенсорного розвитку (від народження до 5 років)

Марія Монтессорі вважала, що сенсорне виховання є основою мислення: «У розумі немає нічого такого, чого б не було раніше у відчуттях». Вона розробила комплект розвиваючих сенсорних матеріалів, за допомогою яких діти можуть розвивати свої здібності: зір, слух, дотик, нюх, смак, а також стереогностичне відчуття - вершину сенсорного розвитку. В системі Монтессорі створюються умови для розвитку сенсорних еталонів. Сенсорне виховання служить базою для вивчення математики, розширення словникового запасу, оволодіння письмом. Естетичний розвиток тісно пов'язаний з сенсорним розвитком. Чим більш тонко розвинені відчуття людини, тим більше розвинене його естетичне відчуття. Люди з нерозвиненими відчуттями для отримання насолоди шукають грубі і сильні подразники. Сенсорне виховання розвиває здатність сприймати найтонші відтінки навколишнього світу, допомагає зосередитися на деталях і таким чином зібрати матеріал для уяви. Марія Монтессорі вважала, що уява не може мати іншої бази, окрім сенсорної.

Завдяки відкриттям сучасних вчених, межі цього сензитивного періоду можна відсунути в допологове дитинство. М.Лазарев в книзі «Мамалиш - або народження до народження» описує пренатальні ігри, коли активізовані сенсорні почуття дитини. Ще ненароджений малюк реагує на погладжування, відчуває звуки, запам'ятовує звукові образи.

Сензитивний період сприйняття дрібних предметів (від 1,5 до 2,5 років)

Дитині необхідно маніпулювати дрібними предметами для витончення дрібної моторики. Якщо дітям показати, що можна робити з мозаїкою і намистинками, гудзиками, зернами, то вони не будуть їх використовувати не за призначенням. Нанизувати починаємо з великих намистин, потім використовуємо дрібні намистинки. Сортуємо спочатку каштани і волоські горіхи, працюючи обома руками, поступово переходимо до дрібних зерняток. У 9 місяців малюк хапає крихти хліба витягнутими великим і вказівним пальцями. В 9.5 місяців вказівний палець вже згинається при захопленні дрібних предметів. У 10,5 місяців дитина перевертає сторінки в книзі з картинками. В 1 рік - повертає кришку флакона і нанизує кільця на пірамідку. У 2 роки дитина вміло малює круглу спіраль, в 2,4 роки робить ножицями надрізи на паперовій смужці, яку тримає дорослий. В 2,6 року - імітує рухи письма, в 2,7 - формує валик з пластиліну, в 2,9 - креслить закрите коло.

Сензитивний період розвитку соціальних навичок (від 2 до 6 років)

Без спілкування з однолітками діти будуть позбавлені можливості вчитися на власному досвіді будувати свої взаємини з іншими людьми. Крім цього, вони будуть «гальмувати» у розумовому розвитку. Саме в дитячому колективі діти вчаться спілкуватися, вбирають правила поведінки в суспільстві. Не випадково в Монтессорі-середовищі всі матеріали тільки в одному екземплярі. Це дає можливість дітям навчитися домовлятися, вміти чекати, вміти просити і відмовляти, вміти дякувати і погоджуватися співпрацювати.

Новітні дослідження доводять, що межі цього сензитивного періоду можна відсунути. Перший поштовх дитини в утробі матері - це початок особистості. Це означає, що малюк заявив про себе і готовий до спілкування. «Дитині необхідно відповісти, її треба підтримати, радіти разом з нею її активності. Діалог розвиває мозок дитини», - пише в книзі «Мамалиш або народження до народження» М.Л.Лазарев.

Відомі Монтессорі-випускники: